fbpx

Många personer har på sistone mejlat mig och frågat hur jag gör för att alltid vara så glad och positivt. Samma personer har även frågat mig: Aron – hur gör du för att aldrig ha några upp och ner?

Jag vill börja redan här med att pausa och säga: Vi alla kommer ha upp och ner. Vi alla kommer ha bra dagar och mindre bra dagar. MEN samtidigt kan vi alla göra så att vi får färre dåliga dagar och fler bra dagar.

Har jag dåliga dagar? – Absolut! Har jag lika många dåliga dagar som ”medelsvensken”? – Nej jag tror inte det (går självklart inte att säga till 100%).

I det här inlägget ska jag dela med mig av min (totalt hemsnickrade men väldigt effektiva) modell för hur just jag gör för att ha fler bra dagar och färre dåliga dagar.

Jag brukar kalla modellen för: Studsmattemodellen. Varför det namnet? Jo får när vi slår i botten och har en dålig dag så vill vi studsa upp riktigt snabbt precis som på en studsmatta.

1. Acceptera att du kommer ha dåliga dagar

I dagens Facebook/Instagram (visa hur lycklig jag är hela tiden för hela världen) samhälle så matas vi med en förvrängd bild om hur jäkla lyckliga alla våra kompisar (för att inte tala om kändisar) är hela tiden. Det här ger oss en väldigt skev verklighetsuppfattning som säger: ”jag är misslyckad om jag inte är lycklig hela tiden för det är ju alla andra”. Första steget i min modell är att inse att det här just är en lögn. Alla människor är inte lyckliga hela tiden (dom är troligtvis minst lika olyckliga som dig) och dom har inte ett perfekt liv. Genom att acceptera det faktumet inser du att det är orimligt för dig att satsa på att ditt liv ska vara perfekt och att du ska vara lycklig HELA tiden. Så steg 1 – acceptera att ditt liv kommer gå upp och ner. Acceptera att du kommer ha både bra och dåliga dagar och var OKEJ med det.

2. Våga må dåligt och gråt ut

Att må dåligt och att gråta över något är inte fel – det är bara att känna en känsla. Det är ”fint” att vara glad men ofta ”fult” att gråta och vara ledsen. Det här tycker jag är skitsnack. Vi behöver få känna våra känslor, ibland behöver vi få gråta och bara släppa ut allt som finns inombords. Att gråta är dessutom väldigt läkande – det får oss tillbaka på banan och det får oss att må bättre efteråt. Så våga gråt, våga känn. Det är bra för dig.

3. Zooma ut och få perspektiv

När det händer något i livet som får oss ur balans har vi ofta en förmåga att grotta ner oss i allt och förstora det. Om en utomstående person skulle se helt objektivt på dina problem skulle den  troligtvis (ofta) inte alls kunna förstå varför du gjort en sån stor grej av problemet. Därför är steg 3 i min modell att zooma ut från sig själv. Tänkt dig att du ser dig själv utifrån ur en annan persons perspektiv. Se för dig själv hur den personen skulle göra för att lösa ditt problem. När du zoomar ut inser du ofta att ditt problem som håller dig tillbaka faktiskt inte alls är så stort som du själv gärna vill se att det är.

4. Ta reda på vad som lyfter upp dig när du mår dåligt

För att ta mig själv tillbaka upp på topp igen har jag märkt att jag ofta behöver någon form av knuff utifrån som får mig att bryta mitt negativa mönster och börja tänka positivt igen. Här behöver du hitta vilken sorts ”knuff” som funkar bäst för dig. Några grejer som funkar väldigt bra för mig är att köra ett hårt träningspass samt att hänga med en kompis som jag vet brukar vara glad och positiv. Ta reda på vilka dessa grejer är för just dig och SKRIV ner dem. När vi är nere tänker vi ofta inte rationellt och att då kunna läsa vilka grejer du borde göra underlättar för att du faktiskt ska göra dem.

5. Sätt i system

Ju mer jag studerar lycka och lyckliga personer desto mer märker jag att lycka inte är någon slump. Lyckliga personer har väldigt ofta vissa rutiner i livet som gör att de bibehåller sin lycka. På samma sätt är det med den här modellen. I början när jag började tänka kring mina upp och ner i livet kunde det ta flera dagar innan jag tog mig upp ur svackorna igen. Nu är jag ofta uppe ur en svacka inom några timmar. Varför? Enkelt. Jag har satt det i system. Märker jag att jag är på väg att ha en dålig dag så vet jag hur jag ska göra för att ta mig tillbaka på banan igen. Precis det behöver du sätta i system och det behöver du göra INNAN du har en svacka.

Det är för sent att ha brandövning när det brinner – då ska alla redan veta hur de ska göra.

Det här är en modell som fungerar väldigt bra för mig och jag hoppas att den kommer göra det för dig också!

Lycka till och kör så det ryker! :)

Aron

PS – Gillade du det här inlägget? – Tryck då gärna på “Like” knappen nedan för att dela det med dina vänner.

[social_sharing style=”horizontal” fb_color=”light” fb_lang=”en_GB” fb_text=”like” fb_button_text=”Share” tw_lang=”en” tw_button_text=”Share” g_lang=”en-GB” g_button_text=”Share” alignment=”center”]