fbpx

Här kommer en krönika som jag har skrivit för Team Hope som är Barncancerfondens sida på Funbeat. Gå med där för att läsa krönikor och träningstips från kända svenska idrottare. Det kostar 100kr/år och alla pengar går oavkortat till Barncancerfonden! Gå med på www.funbeat.se/teamhope/

I mitt tidigare inlägg lovade jag att skriva nästa inlägg om ”att hålla sig frisk”. Här kommer det!

Jag har under senaste året upptäckt att prestation handlar väldigt mycket om att hålla sig frisk och undvika återkommande småförkylningar. Personligen har jag alltid presterat som bäst när jag tränat lite mindre och varit frisk istället för att träna jättemycket och då istället dra på mig förkylningar. Något som har legat mig varmt om hjärtat har därför varit att klura ut hur jag kan träna hårt och samtidigt vara frisk.

När vi tränar upp till ca fem träningspass per vecka stärks vårt immunsystem och vi får mindre risk att bli sjuka. Tränar vi istället uppåt sju till åtta pass i veckan försvagas istället immunförsvar och vi blir mer mottagliga för sjukdomar. Därför är det första man ska titta på i sin träning just träningsmängden. Är jag ofta sjuk för att jag tränar för mycket eller för lite? När man väl justerat in det är nedanstående punkter bra att betänka.

Våga vila.

Nu för tiden när jag känner att jag håller på att bli det minsta krasslig tar jag hellre en dags vila än att tränar bara för att göra träningen. Att missa en hel veckas träning för att jag blev sjuk på grund av att jag tränade när jag inte borde tränat är bara dumt när jag istället kan vila en dag extra och hålla mig frisk.

Vila när du börjar känna dig seg.

När jag har riktigt tuffa träningsperioder och ligger på gränser till överträning har jag hittat en måttstock som berättar precis hur återhämtad jag är. Den måttstocken är hur lätt jag kommer upp i puls när jag kör en hård träning. Om jag har lätt att komma upp i puls har jag återhämtat mig bra. Däremot om jag har svårt att komma upp i hög puls hur hårt jag än kör då vet jag att jag bör vila för att undvika överträning. Jag vet inte om det här är något som fungerar för alla men om du tränar med pulsklocka är det värt att hålla ett öga på.

Sova bra

Att hålla sig frisk handlar till stor del om att hålla sig återhämtad. När återhämtar sig kroppen som mest? – Jo när vi sover. Lägg därför prioritet på sömnen under tunga träningsperioder för att ge kroppen den uppbyggnad den behöver för att fungera på topp.

Äta bra

Att äta bra är i min värld att äta näringstät mat – det vill säga mat med ett stort innehåll av vitaminer och mineraler. Just därför äter jag rikligt med bär, frukt och grönsaker varje dag. Tillräcklig mängd vitaminer och mineraler är essentiellt för att ha ett immunförsvar på topp. Sen jag la om min kost och började äta bättre är jag inte längre ett dugg orolig för att bli förkyld. Jag återhämtar mig otroligt mycket bättre och jag vet att jag håller mig frisk. I senare inlägg kommer jag beskriva exakt hur jag äter.

Vattenflaskorna

Gör ren dina vattenflaskor! Att inte göra rent vattenflaskorna mellan träningarna är som att be om att bli sjuk. Känner du ingen den där unkna doften som bildas i en vattenflaska efter att den har stått några dagar? – Precis – gör rent dina flaskor.

Byt om efter träningen

Efter träningen har jag haft lätt för att gå runt och fixa med lite annat istället för att duscha och byta om på en gång efter träningen. Detta är någon som inte är en höjdare med risken för att då bli nedkyld av de svettiga träningskläderna. Av denna anledning ser jag idag alltid till att byta om snabbast möjligt till torra kläder eller hoppa in i duschen på en gång.

Personlig hygien

Att gå runt och konstant tvätta händerna med handsprit tror jag helt klart är att överdriva. Att däremot vara noga med att tvätta sig med tvål efter man varit på toa och i samband med att man lagar mat tycker jag är en bra början.

I studier som gjort på överträning har det visat sig att lagidrottare som tränar lika mycket som individuella idrottare löper en mindre risk att bli övertränade. Jag är övertygad om att det beror på att lagidrottarna har roligare när de tränar och har en större glädje i det de gör. Därför är det otroligt viktigt att satsa på en idrott som man tycker är rolig och njutningsfull.

Avslutningsvis vill jag återknyta till början med att kort och gott säga: Vill du prestera på topp? – Håll dig frisk!