fbpx

Här kommer ett inlägg som jag precis skrev till Team Hope som är barncancerfondens portal på FunBeat.se. Det kostar 100kr/år att vara med och då går alla pengar till Barncancerfonden. Team Hopes medlemmar får ta del av krönikor och inlägg från många svenska idrottsprofiler. Gå med du också på http://www.funbeat.se/teamhope/

Att få ut det mesta av sin träning

Varje sig man är motionär eller elitidrottare som jag är strävar alla som idrottar efter att få ut maximalt från varje träningspass. Det här är inte det lättast och är egentligen en hel vetenskap. Därför tänkte jag underlätta lite för alla och skriva ut mina egna tips som man kan använda sig av för att få ut största möjliga resultat från sin träning.

Träna aldrig när du är hungrig. För att du ska kunna köra igenom träningspasset precis som du vill är det viktigt att du alltid fyller på med ordenligt med energi innan du ska träna. Beroende på vad det är för aktivitet du ska träna kan du äta olika tätt inpå aktiviteten. Känner man att man är jättehungrig och trött när det var planerat att träna kan det i många fall vara bättre att skjuta på träningen i några timmar för att hinna få i sig mat innan.

Ät direkt efter träningen. Det har gjorts många studier under de senaste åren som pekar på just hur viktigt det är för återhämtningen att få i sig energi direkt efter träningen. Många pratar här om vikten av snabba kolhydrater samt proteiner och då ofta i form av någon färdig återhämtningsdryck. Jag personligen försöker undvika dessa drycker då de ofta innehåller sötningsmedel och annat som är mindre bra för kroppen. Istället satsar jag på att äta riktig mat direkt efter träningen. Kan jag inte göra det kan ett bra alternativ till exempel vara riskakor, med hummus och pumpakärnor.

Uppvärmning. Att få ut det mesta av sin träning handlar även om att hålla sig skadefri. En viktig skadeförebyggande åtgärd är därför en lätt uppvärmning i cirka 10 minuter innan man kör igång ordentligt med passet.

Nedvarvning. Nya forskningsrön säger att nedvarvningen kanske inte har den effekt på återhämtningen som man tidigare trott. Det är ändå något som jag kommer fortsätta med och som jag tycker är en essentiell del av ett träningspass för att summera passet samt även varva ner mentalt.

Energi under långpass. När jag kör träningspass som är längre än en timma brukar jag alltid ha med mig någon form av energi på träningarna. Det är inte alltid att jag använder det beroende på hur jag känner mig men om jag börjar bli trött vet jag att det är viktigt att få i mig något för att få ut maximalt av min träning. Jag föredrar energigels framför sportdryck då man får i sig det snabbt och man inte behöver ta det särskilt ofta. Problemet jag ser med sportdryck är att det lätt blir att man dricker små mängder ganska ofta vilket blir väldigt påfrestande för tänderna och lätt kan leda till hål vilket bara är onödigt.

Träna inte när det gör ont. Återigen, skadeförebyggande. Att träna när det gör ont är bara dumt och kommer i det långa loppet bara ställa till det. Bättre är att istället hitta alternativa övningar som känns bra och är snälla mot tills skadan har läkt ordentligt. Ett bra exempel på det kan vara simning eller träning i vatten.

Äta ordentligt. Kroppen byggs inte upp när du tränar. Den byggs upp när du vilar. Därför är det minst lika viktigt att få i sig alla byggstenar de dagar du inte tränar som de du tränar. Se därför till att äta frukost, lunch och middag samt gärna två mellanmål för att alltid ha byggstenar tillgängligt.

Styrketräning först, uthållighet sen. Jag har alltid upplevt att om jag ska köra styrka och uthållighet samma dag eller i samma pass får jag bäst resultat om jag kör styrkan först. Detta är ett ämne som diskuteras vilt på nätet utan att någon verkar ha ett ”rätt” svar på det. Anledningen till att det har fungerat bra för mig tror jag är att det är viktigt att vara helt fräsh i kroppen när man kör styrka för att kunna hålla en hög kvalitet på övningarna samt göra tekniskt rätt. Vilket återigen är skadeförebyggande.

Ha kul. De gånger jag tycker att jag utvecklas mest i min träning är ofta när jag är på träningsläger tillsammans med andra idrottare. Dessa tillfällen brukar även vara den roligaste träningen på hela året. Jag tror därför på att träning som är rolig utvecklar dig snabbare än den som är tråkig. Om man gör studier på detta är jag övertygad om att man skulle kunna koppla det till positiva hormonpåslag.

För att summera viktiga principer för att få ut maximalt av sin träning skulle jag vilja påstå att den viktigaste komponenten till fysisk utveckling är att hålla sig frisk och skadefri. Att helt enkelt kunna träna alla sina planerade träningar utan avbrott. Det märkte jag själv under säsongen som har varit hur mycket bättre det gick när jag höll mig just frisk och hel. Nu har jag främst gått igenom principer för vara skadefri vilket betyder att ”hålla sig frisk” får bli nästa inlägg.

Till dess, träna smart!

Aron